- Yükseköğrenim görmek amacıyla ülkemize geldiğinizde öncelikle üniversitemize kaydınızı yaptırmanız, ardından yasal olarak kalabilmek için öğrenci ikamet izni almanız zorunludur. “Öğrenci İkamet İzin Belgesi” ülkemize yasal yollarla giriş yapmış olmanız kaydıyla ve ülkemizde başka bir yasal kalış hakkına (mavi kart, uluslararası koruma başvuru/statü sahibi, geçici koruma sahibi/çalışma izni sahibi vb.) sahip olmamanız durumunda temin etmeniz gereken bir belgedir.
- Eğer ilk defa ikamet izni başvurusu yapıyorsanız ikamet izni başvurunuzu mutlaka vize ya da vize muafiyeti süresi içerisindeyken yapmalısınız. Aksi halde başvurunuzun kabulü ile ilgili sorun yaşayabilirsiniz. Ayrıca; Uzatma başvurunuzu, geçerli ikamet izni sürenizin dolmasına 60 gün kalmasından itibaren ve her koşulda ikamet izni süreniz dolmadan önce e-ikamet.goc.gov.tr adresinden yapınız.
- Uluslararası öğrencilerin kesin kayıt işlemini tamamladıktan sonra ikamet başvurusunu yapmaları ve ikamet iznini aldıktan sonra bir örneğini Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı, İkamet İşlemleri Ofisi’ne teslim etmeleri zorunludur. Bu numaranın, Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nin Öğrenci Otomasyon Sisteminde (UBYS) yer alması gerekmekte olup, bilgileriniz Yükseköğretim Bilgi Sistemine (YÖKSİS) aktarılmaktadır. YÖKSİS'te bilgileri bulunan öğrenciler Türkiye’deki tüm kurumsal işlemlerini kolayca gerçekleştirebilmekte, Öğrenci Belgesini e-devlet üzerinden diledikleri zaman alabilmektedir.
- Göç idaresi tarafından verilen kimlik kartlarının bir örneğini Üniversitemiz İkamet İşlemleri Ofisi’ne teslim etmeyen öğrenciler, bir sonraki eğitim öğretim döneminde ders kaydı yapamayacak, öğrenci belgesi alamayacaktır.
- İlişik Kesme ve kayıt yenilememe (ders kaydı yapmama) durumlarında öğrenciliğiniz pasif duruma düşer, bu durumundaki öğrenciler öğrencilik hakkından yararlanamazlar.
- İlişik Kesme ve Pasif durumda olan öğrencilerin ikametleri (Türkiye’de yasal kalış hakları) Samsun Göç İdaresi Müdürlüğü tarafından iptal edilir. Yasal olarak herhangi bir sorunla karşılaşmamanız ve eğitim hayatınızı devam ettirebilmeniz için her eğitim öğretim döneminde mutlaka ders kaydınızı yaptırmanız, öğrencilik durumunuzu aktif olarak sürdürmeniz gerekmektedir.
- Aynı ildeki üniversite ve bölüm değişikliklerinde, değişikliği izleyen 20 iş günü içinde Üniversitemiz İkamet İşlemleri Ofisi birimine ve Samsun Göç İdaresi Müdürlüğü’ne bildiriniz.
- Farklı ilde yükseköğreniminize devam edecekseniz (Fakülte ve bölüm değişikliğinde) bu değişikliği izleyen 10 gün içinde yeni üniversitenizin bulunduğu ili seçerek e-ikamet.goc.gov.tr adresinden ikamet izni müracaatında bulununuz ve belgelerinizi üniversitenizin ilgili birimine eksiksiz teslim ediniz. Bu bildirimi yapmanız ülkemizde yasal kalış hakkınızın devamı için önemlidir.
- Türkiye’de ön lisans ve lisans öğrencilerinin çalışma hakkı ilk yıldan sonra başlar. Çalışma izni işlemleri Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca yürütüldüğünden bu Bakanlığa ait ALO170 Çalışma Hayatı İletişim Merkezinden çalışma hayatına ilişkin merak ettiğiniz hususlarda detaylı bilgi edinebilirsiniz.
- Kişisel bilgilerinizde değişiklik olduğunda (örneğin medeni haliniz, adresiniz, pasaportunuz değişirse ya da buna benzer durumlar ortaya çıkarsa) bu değişikliği 20 iş günü içinde Üniversitemiz İkamet İşlemleri Ofisi birimine ve Samsun İl Göç İdaresi Müdürlüğüne bildiriniz.
- İkamet izni belgesinde ikamet izni sürenizin bitiş tarihi yer alır. Bu süre bittikten sonra da ülkemizde kalmaya devam edecekseniz, ikamet izin süreniz dolmadan önce mutlaka uzatma başvurusunda bulununuz.
- İkamet izniyle ilgili yasal düzenlemeleri bilmek, gerekli işlemleri yapmak ve süreci takip etmek sizlerin sorumluluğundadır. Yasal problemler yaşamamak veya para cezalarıyla karşılaşmamak için belirlenen kurallara uymaya özen gösteriniz.
- Tüm soru ve sorunlarınız için YİMER/157 (Yabancılar İletişim Merkezi) 2 Numaralı Hattı ücretsiz arayabilir, Göç İdaresi Başkanlığı adresinden bilgi alabilir veya Üniversitemiz İkamet İşlemleri Ofisi ile irtibata geçebilirsiniz.